Bereich Prof. Dr.-Ing. Axel Berndt

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Prof. Dr.-Ing. Axel Berndt

Musikwissenschaftliches Seminar Detmold/Paderborn

Professur für Modellierung vernetzter virtueller Datenräume (im Bereich Musik und Medien)

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Pro­fil

Axel Berndt studierte Informatik mit Nebenfach Musik an der Otto-von-Guericke University in Magdeburg. Ab 2006 forschte und lehrte er Musikinformatik am Institut für Simulation und Graphik und promovierte 2011. Von 2012 bis 2015 war er an der Technische Universität Dresden, Fakultät Informatik tätig. Von 2015 bis 2023 war Axel Berndt Mitglied des Zentrums für Musik- und Film-Informatik in Detmold. Seit 2023 ist er Mitglied der Universität Paderborn, im Musikwissenschaftlichen Seminar Detmold/Paderborn, dem Zentrum Musik - Edition - Medien und dem KreativInstitut.OWL.

Klang und Musik sind omnipräsente Bestandteile unserer Medienkultur. Die kreative Arbeit damit wird heute durch digitale Werkzeuge und Datenformate vielfältig bereichert und produktiver. Digitale Medien ermöglichen völlig neue Zugänge zu Klang und Musik auch für Nichtexperten. In dem übergeordneten Fachgebiet Musikinformatik schlummert viel innovatives Potential, das wir im Brückenschlag zu weiteren Disziplinen wie der Mensch-Technik-Interaktion, Musikwissenschaft und Anwendungsdomänen wie der Games-Industrie, dem Orgelbau und der Museumstechnik erforschen.

Lehrveranstaltungen, Projekte, Praktika und Abschlussarbeiten beschäftigen sich mit Sound und Musik in den unterschiedlichsten medialen Kontexten und Anwendungsdomänen.

Transfer ist in meinen Forschungsthemen bereits von vorn herein angelegt. Er passiert

  • im unmittelbaren interdisziplinären Austausch mit Kolleginnen und Kollegen verschiedener Institutionen, wie der Technischen Hochschule OWL und der Hochschule für Musik Detmold,
  • in der individuellen und gemeinsamen Anbahnung von Kooperationen, gezielt auch mit der Wirtschaft und Anwendungsdomänen für die eigene Forschung,
  • im Aufgreifen von Forschungsfragen, die sich aus dem Austausch mit potentiellen Anwendungsdomänen ergeben,
  • in der Aufbereitung der eigenen Forschungs- und Entwicklungsergebnisse über das Stadium von Proof-of-Concept-Prototypen und wissenschaftlichen Texten/Publikationen hinaus

Pu­bli­ka­ti­o­nen

A. Berndt, editor. Works in Audio and Music Technology. Dresden, Germany: TUDpress, Sept. 2015.

A. Berndt. Musik für interaktive Medien: Arrangement- und Interpretationstechniken. DOI: https://doi.org/10.25366/2019.16 Munich, Germany: Verlag Dr. Hut, 2011.

A. Berndt and J. Veit, editors. Inside Beethoven! Das begehbare Ensemble - Begleitpublikation zur Klanginstallation der Hochschule für Musik Detmold zum Septett op. 20 und Trio op. 38 (mit CD). ISBN: 978-3-88188-175-3. Bonn, Germany: Beethoven-Haus Bonn, Dec. 2019.

2024

A. Berndt and S. Waloschek. “FlowScore: MEI Streaming to Digital Music Stands”. In: Edirom Summer School 2024. Universität Paderborn. Paderborn, Germany, Sept. 2024,  https://doi.org/10.5281/zenodo.14013082.

A. Berndt and D. A. Mauro. “Arpeggiatorum: An audio controllable MIDI arpeggiator”. In: Sound and Music Computing Conf. (SMC 2024), Immersive. Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo (ESMAE). Porto, Porugal, July 2024.

A. Berndt. “Mozart-Dekonstruktionen: Genese einer KI-generierten Konzertmusik”. In: Digitale Methoden in den Geisteswissenschaften. Herausforderungen und Chancen. invited talk. Deutsches Historisches Institut Rom. Rome, Italy, Mar. 2024.

2023

M. Kallionpaa, A. Berndt, and H.-P. Gasselseder. “Sonification as a Composition Technique and Means of Artistic Expression”. In: XXV Generative Art 2023. Generative Art & Design Lab, ARGENIA Association. Roma, Italy, Dec. 2023, pages 199–207.

A. Berndt. “MPM Toolbox: Eine Software zur Analyse und kreativen Erstellung musikalischer Interpretationen”. In: Netzwerk Lunch. invited talk. Detmold University of Music, Netzwerk 4.0 der Musikhochschulen. Detmold, Germany, Nov. 2023.

M. Nowakowski, A. Berndt, and A. Hadjakos. “Forschungsperspektiven zur Interaktion mit Musiknotation”. In: Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd): Open Humanities, Open Culture. University of Trier. Trier, Germany, 2023.

A. Berndt. “Interpretationsbeschreibung und -analyse mittels Music Performance Markup (MPM)”. In: Methoden Softwaregestützter Interpretationsforschung. workshop. Netzwerk Softwaregestützter Interpretationsforschung. June 2023.

A. Münzmay and A. Berndt. “Was ist eine Interpretationsedition?” In: Methoden Softwaregestützter Interpretationsforschung. plenum discussion. Netzwerk Softwaregestützter Interpretationsforschung. June 2023.

M. Nowakowski, A. Berndt, A. Plaksin, N. Şahin, and A. Hadjakos. “Mixing Modalities: Graphical and Text-Based Interaction in Music Notation Editing”. In: Encoding Cultures—Joint MEC and TEI Conference 2023. Paderborn University, Text Encoding Initiative, Music Encoding Initiative. Paderborn, Germany, Sept. 2023.

2022

A. Berndt. “Encoding Musical Performances”. In: Music Encoding Conference. half-day workshop. Dalhousie University, Music Encoding Initiative. Halifax, Canada, May 2022, pages 167–169.

A. Plaksin, D. Lewis, N. Şahin, and A. Berndt. “Sharing MEI: Common Semantics in Diverse Musics?” In: Music Encoding Conference. panel discussion. Dalhousie University, Music Encoding Initiative. Halifax, Canada, May 2022, pages 157–161.

A. Berndt. “Music Performance Markup (MPM): Einführung in die Beschreibung musikalischer Interpretationen”. In: Edirom Summer School 2022. half-day workshop. Universität Paderborn. Paderborn, Germany, Sept. 2022.

A. Berndt. “Musik vom Computer: Eine Entdeckungsreise in die Welt der generativen Musik”. In: Data Society. Chancen – Verantwortung – Innovationen. invited talk. Paderborn University. Paderborn, Germany, Sept. 2022.

A. Berndt. “Modellbasierte Beschreibung musikalischer Interpretationen”. In: Forschungskolloquium. invited talk. Detmold University of Music, Erich Thienhaus-Institut. Detmold, Germany, Nov. 2022.

2021

A Berndt. “The Music Performance Markup Format and Ecosystem”. In: Proc. of the 22nd Int. Society for Music Information Retrieval Conf. (ISMIR). Int. Society for Music Information Retrieval. Nov. 2021.

A Berndt. “Music Performance Markup: Format and Software Tools Report”. In: Music Encoding Conference. University of Alicante, Music Encoding Initiative. Alicante, Spain, July 2021, pages 57–63.

2020

A. Berndt, S. Waloschek, A. Hadjakos, and J. Veit. “Inside Beethoven! A Musical Installation for a New Listening Perspective”. In: Audio Mostly 2020: 15th Conf. on Interaction with Sound—Extended Realities. Edited by K. Groß-Vogt. University of Music and Performing Arts Graz. Graz, Austria: ACM, Sept. 2020, pages 245–248.

A. Berndt. “Music Performance Markup (MPM): Einführung in die Beschreibung musikalischer Interpretationen”. In: Edirom Summer School 2020. half-day workshop. Universität Paderborn. Paderborn, Germany, Sept. 2020.

2019

S. Waloschek, A. Berndt, A. Hadjakos, and A. Pacha. “A Showcase of New MEI Tools”. In: Music Encoding Conference. half-day workshop. University of Vienna, Music Encoding Initiative. Vienna, Austria, May 2019.

A. Berndt. “Adaptive Game Scoring with Ambient Music”. In: Music Beyond Airports: Apraising Ambient Music. Edited by M. Adkins and S. Cummings. Huddersfield, UK: University of Huddersfield Press, July 2019. Chapter 9, pages 197–226. url: https://unipress.hud.ac.uk/plugins/books/19/.

A. Berndt and J. Veit, editors. Inside Beethoven! Das begehbare Ensemble - Begleitpublikation zur Klanginstallation der Hochschule für Musik Detmold zum Septett op. 20 und Trio op. 38 (mit CD). ISBN: 978-3-88188-175-3. Bonn, Germany: Beethoven-Haus Bonn, Dec. 2019.

2018

A. Berndt, S. Waloschek, and A. Hadjakos. “Meico: A Converter Framework for Bridging the Gap between Digital Music Editions and its Applications”. In: Audio Mostly 2018: 13th Conf. on Interaction with Sound—Sound in Immersion and Emotion. Glynd ˆwr University. Wrexham, North Wales, UK: ACM, Sept. 2018.

A. Berndt. “Digital Sounds im Future Marketing: So klingt die Zukunft”. In: CEBIT 2018 panel discussion. Hannover, Germany, June 2018.

A. Berndt and B. W. Bohl. “Music Performance Markup: Formale Beschreibung musikalischer Interpretationen”. In: editio: International Yearbook of Scholarly Editing. Edited by R. Nutt-Kofoth and B. Plachta. Volume 32. Berlin, Germany: De Gruyter, 2018, pages 185–204.

A. Berndt. “Musik im Spiel”. In: Kolloquium zur Musik des 20. Jahrhunderts. invited talk. Universität Innsbruck, Institut für Musikwissenschaft. Innsbruck, Austria, Jan. 2018.

A. Berndt. “Interactive Media Scoring with Ambient Music”. In: Ambient@40. University of Huddersfield. Huddersfield, UK, Feb. 2018.

S. Waloschek, A. Hadjakos, and A. Berndt. “Score and sound-based interface for exploring music performances”. In: Interdisciplinary Workshop on Timbre 2018. McGill University. Montreal, Canada, July 2018.

2017

A. Berndt, N. Al-Kassab, and R. Dachselt. “The Sonic Affordances of a System for Multitouch Manipulation of Stereophonic Noise Spectra”. In: Computer Music Journal 41.4 (Winter 2017), pages 32–44.

A. Berndt, S. Waloschek, A. Hadjakos, and A. Leemhuis. “AmbiDice: An Ambient Music Interface for Tabletop Role-Playing Games”. In: Proc. of New Interfaces for Musical Expression (NIME) 2017. Copenhagen, Denmark: Aalborg University Copenhagen, May 2017.

Y. Mexin, A. Hadjakos, A. Berndt, S. Waloschek, A. Wawilow, and G. Szwillus. “Tools for Annotating Musical Measures in Digital Music Editions”. In: 14th Sound and Music Computing Conf. (SMC-17). Aalto University. Espoo, Finland, July 2017.

J. Peschke and A. Berndt. “The Geometric Oscillator: Sound Synthesis with Cyclic Shapes”. In: Audio Mostly 2017: 12th Conf. on Interaction with Sound—Augmented and Participatory Sound/Music Experiences. Queen Mary University of London. London, UK: ACM, Aug. 2017.

A. Berndt. “Generative Musik als Werkzeug in der Musikwissenschaft”. In: Vom Umgang mit Telemanns Werken einst und jetzt. Telemannrezeption in drei Jahrhunderten. Bericht über die Wissenschaftliche Konferenz, Magdeburg, 15. und 16. März 2012, anlässlich der 21. Magdeburger Telemann-Festtage. Edited by C. Lange and B. Reipsch. Hildesheim, Germany: Olms Verlag, 2017, pages 305–326.

A. Berndt. “Herausforderungen der editorischen Erschließung auditiver Objekte”. In: Projekt Sprechmaschine Workshop: Wo liegt der Mehrwert digitaler Ausstellungen für universitäre Sammlungen? invited talk. Technische Universität Dresden. Dresden, Germany, Nov. 2017.

2016

S. Waloschek, A. Berndt, B. W. Bohl, and A. Hadjakos. “Accelerating the Editing Phase in Music Productions using Interactive Scores”. In: Proc. of the 2nd AES Workshop on Intelligent Music Production. Queen Mary University of London, Center for Digital Music. London, UK: Audio Engineering Society (AES), Sept. 2016.

S. Waloschek, A. Berndt, B. W. Bohl, and A. Hadjakos. “Interactive Scores in Classical Music Production”. In: Proc. of the 17th Int. Society for Music Information Retrieval Conf. (ISMIR) 2016. Edited by M. Mandel. New York University. New York, NY, USA: Int. Society for Music Information Retrieval, Aug. 2016.

A. Berndt, S. Waloschek, and A. Hadjakos. “Hand Gestures in Music Production”. In: Proc. of the Int. Computer Music Conf. (ICMC). Edited by H. Timmermans. Utrecht, The Netherlands: International Computer Music Association, HKU University of the Arts Utrecht, Gaudeamus Muziekweek, Sept. 2016.

B. W. Bohl, A. Berndt, and B. Senft. “Formate als Sackgassen: Handlungsempfehlungen”. In: DHd 2016: Modellierung – Vernetzung – Visualisierung: Die Digital Humanities als fachübergreifendes Forschungsparadigma. Leipzig University. Leipzig, Germany: nisaba verlag, Mar. 2016.

A. Berndt and B. W. Bohl. “XML Music Performance Description: Reflections on and Future Developments of the Music Performance Markup Format”. In: Music Encoding Conference 2016. Edited by G. Di Bacco, J. Kepper, and P. D. Roland. McGill University, Schulich School of Music. Montréal, Canada: Music Encoding Initiative, May 2016, pages 91–94.

B. W. Bohl, A. Berndt, S. Waloschek, and A. Hadjakos. “Dem Igel Sitte lehren . . . Musikedition: von der digitalen Verfügbarkeit zur aktiven Nutzung”. In: „Ei, dem alten Herrn zoll’ ich Achtung gern’“ Festschrift für Joachim Veit zum 60. Geburtstag. Edited by K. Richts and P. Stadler. Munich, Germany: Allitera Verlag, Jan. 2016. Chapter 12, pages 141–163.

2015

A. Berndt, F. Schönfeld, R. Groh, T. Hähnel, T. Marx, and M. Pfleiderer. “Vocalmetrics. Ein Software-Tool für das Visualisieren, das Rating und den Vergleich von Musik-Datensätzen”. In: Musikpsychologie – Anwendungsorientierte Forschung. Edited by W. Auhagen, C. Bullerjahn, and R. von Georgi. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie 25. Göttingen, Germany: Hogrefe Verlag, Dec. 2015, pages 254–262.

A. Hadjakos, A. Berndt, and S. Waloschek. “Synchronizing Spatially Distributed Musical Ensembles”. In: 12th Sound and Music Computing Conf. (SMC15). Maynooth University. Maynooth, Ireland, July 2015.

A. Berndt, N. Al-Kassab, and R. Dachselt. “TouchNoise: A New Multitouch Interface for Creative Work with Noise”. In: Audio Mostly 2015: 10th Conf. on Interaction with Sound—Sound, Semantics and Social Interaction. Aristotle University of Thessaloniki. Thessaloniki, Greece: ACM, Oct. 2015.

N. Al-Kassab and A. Berndt. “TouchNoise: A Multitouch Noise Instrument”. In: Works in Audio and Music Technology. Edited by A. Berndt. Dresden, Germany: TUDpress, Sept. 2015. Chapter 2, pages 31–57.

A. Berndt, S. Waloschek, and A. Hadjakos. “Gedanken zur Nutzung von Handgesten in der Musikproduktion”. In: Mensch und Computer: Workshop für Innovative Computerbasierte Musikinterfaces. Edited by A. Schmidt, M. Burmester, and A. Weisbecker. University of Stuttgart, Gesellschaft für Informatik. Stuttgart, Germany: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, Sept. 2015, pages 247–252.

A. Berndt. “Formalizing Expressive Music Performance Phenomena”. In: Works in Audio and Music Technology. Edited by A. Berndt. Dresden, Germany: TUDpress, Sept. 2015. Chapter 4, pages 97–128.

A. Berndt and T. Hähnel. “Studying Music Performance and Perception via Interaction”. In: Works in Audio and Music Technology. Edited by A. Berndt. Dresden, Germany: TUDpress, Sept. 2015. Chapter 5, pages 129–153.

2014

A. Berndt. “Ambiente Musik zur Vertonung immersiver interaktiver Medien”. In: Jahrbuch immersiver Medien 2014: Klänge, Musik und Soundscapes. Edited by Institut für immersive Medien. Fachhochschule Kiel, Germany: Schüren Verlag, Oct. 2014, pages 95–105.

A. Berndt, N. Al-Kassab, and R. Dachselt. “TouchNoise: A Particle-based Multitouch Noise Modulation Interface”. In: Proc. of New Interfaces for Musical Expression (NIME) 2014. London, UK: Goldsmiths, University of London, June 2014, pages 323–326.

F. Schönfeld, A. Berndt, T. Hähnel, M. Pfleiderer, and R. Groh. “Vocalmetrics: An interactive software for visualization and classification of music”. In: Audio Mostly 2014: 9th Conf. on Interaction with Sound—Imagining Sound and Music. Aalborg University, Interactive Institute/Sonic Studio Piteå. Aalborg, Denmark: ACM, Oct. 2014.

2013

A. Berndt. “Im Dialog mit Musik: Zur Rolle der Musik in Computerspielen”. In: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung 9 (Mar. 2013), pages 293–323.

R. Lorenz, A. Berndt, and R. Groh. “Designing Auditory Pointers”. In: Audio Mostly 2013: 8th Conf. on Interaction with Sound—Sound for Information and Intuition. Interactive Institute/Sonic Studio Piteå. Piteå, Sweden: ACM, Sept. 2013.

2012

A. Berndt. “Variance in Repetitive Games Music”. In: Proc. of the Int. Computer Music Conf. (ICMC). Edited by M. M. Marolt, M. Kaltenbrunner, and M. Ciglar. Ljubljana, Slovenia: International Computer Music Association, University of Ljubljana, Sept. 2012, pages 412–415.

A. Berndt, R. Dachselt, and R. Groh. “A Survey of Variation Techniques for Repetitive Games Music”. In: Audio Mostly 2012: 6th Conf. on Interaction with Sound—Sound and Future Vision. Ionian Academy, Interactive Institute/Sonic Studio Piteå. Corfu, Greece: ACM SIGCHI, Sept. 2012, pages 61–67.

2011

A. Berndt. “Diegetic Music: New Interactive Experiences”. In: Game Sound Technology and Player Interaction: Concepts and Developments. Edited by M. Grimshaw. Hershey, PA: IGI Global, 2011, pages 60–76.

T. Hähnel and A. Berndt. “Studying Interdependencies in Music Performance: An Interactive Tool”. In: Proc. of New Interfaces for Musical Expression (NIME) 2011. Oslo, Norway: University of Oslo, Norwegian Academy of Music, May 2011, pages 48–51.

T. Hähnel and A. Berndt. “Eighth-Notes Performances: Kinds of Inégalité”. In: Audio Mostly 2011: 6th Conf. on Interaction with Sound—Sound and Context. University of Coimbra, Interactive Institute/Sonic Studio Piteå. Coimbra, Portugal: ACM SIGCHI, Sept. 2011, pages 75–81.

A. Berndt. “Der Computer als Komponist und Interpret der Zukunft?” In: Meeting of the Gesellschaft für Informatik (GI). invited talk. Gesellschaft für Informatik. Magdeburg, Germany, Apr. 2011.

A. Berndt. “Musical Tempo Curves”. In: Proc. of the Int. Computer Music Conf. (ICMC). Edited by M. Clarke, M. Adkins, and B. Isaacs. Huddersfield, UK: International Computer Music Association, University of Huddersfield, Aug. 2011, pages 118–121.

A. Berndt. Musik für interaktive Medien: Arrangement- und Interpretationstechniken. DOI: https://doi.org/10.25366/2019.16 Munich, Germany: Verlag Dr. Hut, 2011.

2010

A. Berndt. “Decentralizing Music, Its Performance, and Processing”. In: Proc. of the Int. Computer Music Conf. (ICMC). Edited by M. Schedel and D. Weymouth. New York, USA: International Computer Music Association, Stony Brook University, June 2010, pages 381–388.

T. Hähnel and A. Berndt. “Expressive Articulation for Synthetic Music Performances”. In: Proc. of New Interfaces for Musical Expression (NIME) 2010. Sydney, Australia: University of Technology Sydney, June 2010, pages 277–282.

T. Hähnel and A. Berndt. “Synthetic and Pseudo-Synthetic Music Performances: An Evaluation”. In: Proc. of the 3rd Int. Conf. of Students of Systematic Musicology (SysMus10). University of Cambridge. Cambridge, UK, Sept. 2010.

A. Berndt and T. Hähnel. “Modelling Musical Dynamics”. In: Audio Mostly 2010: 5th Conf. on Interaction with Sound—Sound and Design. Interactive Institute/Sonic Studio Piteå. Piteå, Sweden: ACM, Sept. 2010, pages 134–141.

2009

A. Berndt and T. Hähnel. “Der Computer als Interpret”. In: Gespräche um Telemann. invited talk. Zentrum für Telemannpflege und -Forschung. Magdeburg, Germany, Oct. 2009.

A. Berndt and T. Hähnel. “Expressive Musical Timing”. In: Audio Mostly 2009: 4th Conf. on Interaction with Sound—Sound and Emotion. Glasgow, Scotland: Glasgow Caledonian University, Interactive Institute/Sonic Studio Piteå, Sept. 2009, pages 9–16.

A. Berndt. “Musical Nonlinearity in Interactive Narrative Environments”. In: Proc. of the Int. Computer Music Conf. (ICMC). Edited by G. Scavone, V. Verfaille, and A. da Silva. Montréal, Canada: International Computer Music Association, Schulich School of Music/McGill University, Aug. 2009, pages 355–358.

2008

A. Berndt and H. Theisel. “Adaptive Musical Expression from Automatic Realtime Orchestration and Performance”. In: Interactive Digital Storytelling (ICIDS) 2008. Edited by U. Spierling and N. Szilas. LNCS 5334. Erfurt, Germany: Springer, Nov. 2008, pages 132–143.

A. Berndt and K. Hartmann. “The Functions of Music in Interactive Media”. In: Interactive Digital Storytelling (ICIDS) 2008. Edited by U. Spierling and N. Szilas. LNCS 5334. Erfurt, Germany: Springer, Nov. 2008, pages 126–131.

L. Stockmann, A. Berndt, and N. Röber. “A Musical Instrument based on Interactive Sonification Techniques”. In: Audio Mostly 2008: 3rd Conf. on Interaction with Sound. Piteå, Sweden: Interactive Institute/Sonic Studio Piteå, Oct. 2008, pages 72–79.

2007

A. Berndt and K. Hartmann. “Strategies for Narrative and Adaptive Game Scoring”. In: Audio Mostly 2007: 2nd Conf. on Interaction with Sound. Ilmenau, Germany: Fraunhofer IDMT, Interactive Institute/Sonic Studio Piteå, Sept. 2007, pages 141–147.

A. Berndt and K. Hartmann. “Audio-Interactive Counterpoint”. In: Sound, Music and the Moving Image. invited talk. Institute of Musical Research. University of London, England, Sept. 2007.

K. Hartmann, D. Büchner, A. Berndt, A. Nürnberger, and C. Lange. “Interactive Data Mining & Machine Learning Techniques for Musicology”. In: Conf. on Interdisciplinary Musicology 2007 (CIM07). Tallinn, Estonia, Aug. 2007.

2006

A. Berndt, K. Hartmann, N. Röber, and M. Masuch. “Composition and Arrangement Techniques for Music in Interactive Immersive Environments”. In: Audio Mostly 2006: A Conf. on Sound in Games. Piteå, Sweden: Interactive Institute/Sonic Studio, Oct. 2006, pages 53–59.

A. Berndt. “Repräsentation musikalischer Metainformationen”. Diploma thesis. Magdeburg, Germany: Otto-von-Guericke University, Department of Simulation and Graphics, Jan. 2006.

A. Berndt and N. Knolle. Das „Musikalische Würfelspiel“. an implementation of Mozart’s musical dice game. also embedded within the online-role-playing-game Legend of the Green Dragon by Eric Stevens et al., www.atrahor.de, 2006. Nov. 2001.

W. Chigona, K. Hartmann, A. Berndt, S. Mirschel, and T. Strothotte. “Navigation Tools for Text Embedded within Complex-Shaped Area Features and Meandering Linear Features”. In: Simulation und Visualisierung (SimVis). Edited by T. Schulze, S. Schlechtweg, and V. Hinz. Magdeburg, Germany: SCS Publishing House e.V., Mar. 2003, pages 129–138.

M. de Almeida Madeira Clemente, A. Berndt, H. Leitner, M. Keck, R. Gaertner, and R. Groh. “New Perspectives on Interactivity in Project Management Tools”. In: HCI International 2013—Posters’ Extended Abstracts. Edited by C. Stephanidis. Volume 374. Communications in Computer and Information Science. Las Vegas, Nevada: Springer Verlag, July 2013, pages 484–488.

A. Berndt. Liturgie für Bläser. 2nd edn. Halberstadt, Germany: Musikverlag Bruno Uetz, Jan. 2008. A. Berndt. “Nun sich der Tag geendet hat”. In: Musik aus Mitteldeutschland. Edited by F. Plewka, M. Schmeiß, T. Sterzig, and J. Häußler. Munich, Germany: Strube Verlag, Jan. 2012.

A. Berndt. “Lob Gott getrost mit Singen”. In: Lippenklänge: Bläserheft Lippisches Landesposaunenfest 2020. Edited by C. Kornmaul. Detmold, Germany: Posaunendienst in der Lippischen Landeskirche, 2020, pages 64–67.

A. Berndt. “Meditation”. In: Gott danken ist Freude, Band IV. Edited by M. Döhler, T. Peter, T. Schab, and J.-M. Schlegel. Dresden, Germany: Sächsische Posaunenmission, 2021, pages 88–89.

A. Berndt. “Morgenglanz der Ewigkeit”. In: Gott danken ist Freude, Band IV. Edited by M. Döhler, T. Peter, T. Schab, and J.-M. Schlegel. Dresden, Germany: Sächsische Posaunenmission, 2021, pages 187–188.

A. Berndt. “Herr Christ, der einig Gotts Sohn”. In: Der Tag ist nicht mehr fern: Bläsermusik zum Weihnachtsfestkreis. Edited by F. Plewka. Munich, Germany: Strube Verlag, Sept. 2022, pages 88–89.

A. Berndt. “Meditation”. In: Das gehört zusammen: Bläserheft zum Landesposaunentag Wolfenbüttel 2023. Edited by S. Harras, S. Schlüter, and R. Schrötke. Wolfenbüttel, Germany: Posaunenwerk der Ev.-Luth. Landeskirche Braunschweig, 2023, pages 30–31.

A. Berndt. “Der Tag, mein Gott, ist nun vergangen”. In: Zwischentöne 2: Bläsermusik zwischen Himmel und Erde. Edited by K.-P. Diehl, M. Schnabel, and A. Form. Wuppertal, Germany: CVJM-Westbund e.V., Jan. 2023, pages 119–121.

A. Berndt. “Three Experiments with AI Music Generation”. In: Deconstruction; Order. Mozart? concert. Stuttgart Chamber Orchestra. Kunstmuseum Stuttgart, Stuttgart Germany, May 2023.